10 Cara Terbaik Menghilangkan Jeragat dengan Ramuan Semulajadi (Home Remedies)

Hyperpigmentation kulit atau jeragat melasme boleh menyebabkan warna yang tidak rata dan kulit menjadi tompok gelap. Pengeluaran melanin yang berlebihan bertanggungjawab terhadap keadaan ini. Hyperpigmentation / masalah jeragat boleh berlaku pada hampir mana-mana bahagian badan, termasuk muka, leher, tangan, lengan dan kaki. 


Penyebab utama penghasilan melanin yang berlebihan biasanya disebabkan oleh faktor dalaman seperti perubahan hormon dalam badan, kehamilan dan pelbagai masalah kesihatan. Faktor luaran seperti pendedahan matahari yang berlebihan, kecederaan kulit, pembakaran, tekanan emosi atau hubungan dengan bahan kimia tertentu juga boleh menyebabkan hyperpigmentation. Anda boleh menyingkirkan jeragat dan tompok hitam ini secara semulajadi dengan bantuan beberapa remedi rumah sederhana dan mudah.


Berikut adalah 10 cara terbaik untuk menghilangkan hiperpigmentasi. 


1. Lemon 

Lemon mengandungi asid sitrik yang membantu memecahkan kulit, menjadikannya rawatan rumah yang popular untuk jeragat dan tompok hitam. Ejen pelunturan semulajadi ini secara berkesan boleh menghilangkan kecacatan gelap pada kulit anda. 

  • Ekstrak jus lemon segar dan gosokkannya pada kulit menggunakan bola kapas. Biarkan selama 10 hingga 15 minit, kemudian basuh dengan air. Ikuti ubat ini dua kali sehari selama beberapa bulan sehingga anda melihat peningkatan. 
  • Sebagai alternatif, anda boleh menyediakan topeng muka dengan jumlah jus lemon dan madu mentah yang sama. Campurkan bahan-bahan dengan baik dan kemudian sapukan pada kulit yang terjejas. Tutup kulit dengan tuala hangat selama 15 minit, kemudian bilas dengan air suam. Lakukan ini sekali seminggu selama beberapa bulan. 

Nota: Mereka yang mempunyai kulit sensitif harus mencairkan jus lemon dengan sedikit air sebelum menggunakannya.


2. Kentang mentah

Kentang mentah berfungsi dengan baik untuk membantu memudarkan masalah bintik hitam dan jeragat kulit. Kentang mengandungi catecholase, enzim yang dipercayai membantu menyeratakan nada kulit. 

  • Kupas kentang dan potong ke dalam kepingan tebal. Letakkan beberapa titis air pada permukaan sekeping kentang dan kemudian gosokkan pada kulit anda selama lima hingga 10 minit. Kemudian bilas dengan air suam. Lakukan ini tiga atau empat kali sehari selama sekurang-kurangnya sebulan.
  • Memotong satu kentang saiz sederhana dan memerah jus keluar dari itu. Tambah jumlah jus lemon yang sama dan campurkan dengan baik. Sapukan penyelesaian pada kawasan berpigmen dan biarkan selama 20 hingga 30 minit sebelum mencuci. Lakukan ini dua kali sehari selama sebulan.


3. Apple Cider Cuka

Cuka cider epal adalah sangat menakjub apabila ia mampu menghilangkan tompok hitam kerana jeragat atau hiperpigmentasi. Ia mempunyai fungsi mencerahkan kulit yang sangat baik serta sifat-sifat astringent yang dapat membantu mengembalikan warna semula jadi kulit anda. 

  • Campurkan jumlah cuka epal dan air yang sama. Gunakan penyelesaian ini untuk membilas kawasan yang terjejas. Biarkan selama dua hingga tiga minit, kemudian bilas dengan air suam. Ikuti ubat ini dua kali sehari selama beberapa minggu.
  • Secara alternatif, tambah dua sudu teh cuka sari apel hingga separuh segelas air suam. Kemudian campurkan dalam satu sudu teh madu. Minum penyelesaian ini dua kali sehari, pagi dan malam, selama beberapa minggu sehingga anda melihat peningkatan.


4. Vitamin E 

Selalunya dirujuk sebagai vitamin kulit, vitamin E adalah rawatan yang jelas untuk hiperpigmentasi kulit. Sebagai antioksidan, vitamin E meneutralkan kesan sinar UV berbahaya matahari dan pembaikan dan melindungi kulit. 

  • Gunakan dua atau tiga kapsul vitamin E dan masukkan kandungannya dalam mangkuk. Masukkan tiga atau empat titis minyak kastor ke sana dan kacau dengan baik. Sapukan campuran pada kulit yang terkena sebelum tidur. Bilas pagi keesokan harinya. Ikuti ubat ini setiap dua hingga tiga minggu. Anda boleh membuat topeng buatan sendiri dengan setengah cawan bumi Fuller, satu sudu pepaya campuran dan kandungan dua kapsul vitamin E. Campurkan bahan bersama untuk membentuk pes tebal. Sapukan campuran secara merata di kawasan yang terjejas, biarkan selama 20 minit dan kemudian basuh dengan air suam. Ulangi ini dengan kerap sekali seminggu sekali. 
  • Anda juga boleh mengurut minyak vitamin E ke dalam kulit yang terjejas selama 10 minit dua kali sehari untuk mengurangkan hiperpigmentasi. Ikuti ubat mudah ini selama beberapa minggu sehingga anda mendapat keputusan yang positif. 


5. Kunyit 

Kunyit mempunyai ciri-ciri pelunturan yang boleh membantu menghilangkan gejala-gejala kulit hiperpigmentasi. Plus, kunyit boleh menjaga kulit tanpa jangkitan. 

  • Campurkan satu sendok teh setiap serbuk kunyit dan jus lemon. Memohon ia di kawasan yang terjejas. Biarkan ia selama 20 minit dan kemudian bilas dengan air sejuk. Elakkan keluar dari matahari selama satu jam selepas menjalani rawatan ini. Lakukan ini sekali sehari sebelum mandi untuk memaksimumkan hasil. 
  • Sebagai alternatif, anda boleh membuat masker dengan mencampurkan lima sudu serbuk kunyit dengan 10 sudu susu. Sapukan tampalan ini pada kulit yang terjejas dan urut perlahan selama lima minit. Biarkan selama 20 minit dan kemudian basuh dengan air suam.


6. Aloe Vera 

Aloe vera berfungsi dengan baik pada kulit berjeragat kerana kehadiran polisakarida mucilaginous dalam gel. Ia boleh mengeluarkan sel-sel kulit mati dan mempromosikan semula sel-sel kulit baru. 

  • Sebelum tidur, gunakan beberapa gel aloe vera segar pada kulit berlebihan dan biarkan pada malam hari. Bilaslah di pagi hari. Ikuti ubat ini setiap hari untuk beberapa minggu untuk mendapatkan keputusan yang positif. 
  • Campurkan dua sudu gel aloe vera dan satu setengah sudu madu mentah. Campurkan dengan baik dan biarkan ia diselesaikan selama 10 minit. Sekarang gunakan campuran ke pigmentasi dan biarkan ia kering secara semula jadi. Selepas 20 minit, basuh dengan air suam. Ikut ubat ini sekali sehari selama sekurang-kurangnya dua minggu dan setiap hari selepas itu sehingga anda mendapat hasil yang diinginkan.


7. Kulit buah oren 

Bila anda makan buah oren, simpan kulitnya. Ia mengandungi asid sitrik yang mempunyai ciri-ciri pelunturan dan boleh membantu menghilangkan bintik gelap pada kulit. 

  • Tambah satu sudu setiap jus lemon, susu dan madu untuk satu sudu bubuk kulit oren kering. Campurkan semua bahan dengan baik untuk mendapatkan konsistensi lancar. Sapukan tampalan pada kulit yang terjejas. Biarkan selama 20 minit, dan kemudian urut dengan lembut. Akhirnya cuci dengan air suam. Ikut rawatan ini sekurang-kurangnya tiga atau empat kali seminggu untuk menggalakkan pembaharuan sel dan mengurangkan tompok kulit yang gelap. 


8. Avocados

Diperkaya dengan asid lemak, vitamin C dan asid oleik, avocado dapat membantu mengurangkan penampilan hiperpigmentasi. Plus, pelbagai enzim dan jumlah vitamin E yang tinggi dalam avocado juga boleh mengurangkan pigmentasi. 

  • Mash satu avocado masak menjadi tampalan halus. Sapukan paste di kawasan yang terjejas. Biarkan selama setengah jam, dan kemudian basuh dengan air suam. Ikuti ubat ini dua kali sehari selama sekurang-kurangnya satu bulan untuk mendapatkan hasil yang positif. 
  • Sebagai alternatif, separuh daripada avocado yang masak menjadi tampalan halus dan campurkan dalam dua sendok teh madu dan satu sudu teh susu. Sapukan paste di kawasan yang terjejas. Biarkan ia kering dengan sendirinya dan bilas dengan air suam. Lakukan ini sekali sehari selama sebulan.


9. Pokok cendana 

Cendana dikenali untuk meningkatkan kulit wajah dan ia juga berfungsi dengan berkesan untuk hiperpigmentasi atau lain-lain kecacatan kulit. Ia adalah perangsang, agen penyejuk dan pembersih darah. Semua sifat ini berfungsi bersama-sama untuk mengurangkan penampilan patch gelap dan memberikan kulit anda nada yang semula jadi, muda. 

  • Campurkan dua sudu serbuk cendana dengan air mawar yang cukup untuk membentuk pes tebal. Sapukan topeng ini ke kawasan kulit yang terjejas. Biarkan selama setengah jam, dan kemudian basuh dengan air suam. Ikut ubat ini dua kali sehari selama beberapa minggu untuk mendapatkan hasil yang positif. 
  • Secara alternatif, buat pasta menggunakan dua sudu serbuk cendana, satu sudu serbuk kunyit dan tiga hingga empat sudu susu. Sapukan ia sebagai topeng pada kulit yang terjejas. Biarkan ia kering dengan sendirinya dan kemudian bilas dengan air suam. Ikuti ubat ini setiap hari untuk mengurangkan perubahan warna. 


10. Badam 

Sebagai sumber vitamin E yang kaya, badam baik untuk kulit dan terutama kulit berjeragat dan bintik hitam. 

  • Rendam lima badam dalam air semalaman. Hari berikutnya, keluarkan badam dari air dan gulungkan mereka, tambah susu untuk mendapatkan tampalan halus. Tambah satu sudu teh madu dan sedikit titis jus lemon ke dalam pes dan kacau dengan baik. Sebarkan pes ke atas kulit yang terjejas sebelum tidur. Basuh di pagi hari dengan air sejuk. Ikut ubat ini setiap malam selama dua minggu, dan lakukannya dua kali seminggu. 
  • Anda juga boleh makan badam secara berkala untuk meminimumkan hiperpigmentasi. 


Bersama dengan ubat-ubatan ini, terdapat banyak langkah pencegahan yang perlu anda ingat. Sebagai contoh, untuk mengelakkan hiperpigmentasi, elakkan pendedahan matahari yang berlebihan dan jika diperlukan untuk pergi ke matahari kemudian gunakan pelindung matahari dengan SPF minimum 30. 

Juga, gunakan semula pelindung matahari setiap tiga jam. Plus, untuk menikmati kulit yang sihat, anda mesti mengikuti rutin penjagaan kulit yang betul - pembersihan, toning, pelembab dan pengelupasan.



Anda boleh juga mencuba produk rangkaian DMS kami. Ianya mengandungi kandungan vitamin E, C, Citric Acid, Aloe Vera dan Kunyit. Adakalanya kita rasa renyah menyediakan pelbagai produk natural dengan sendiri. Malah foundation DMS juga mempunyai SPF yang melebihi 30. Tidak salah untuk mencuba :)