Apa itu SPF (Sun Protection Factor)?

SPF (Sun Protection Factor)


Selalu orang nak beli bedak mesti tanya spf berapa. Kalau boleh nak spf tinggi. Lagi tinggi lagi bagus kerana ingat spf yang tinggi bermakna protection lebih baik. Okay, ada benar ada juga tidak benar kenyataan tersebut ya.

Mari kita kenali apa itu SPF atau ringkasannya Sun Protection Factor.

SPF adalah pengukuran penggunaan sunscreen sebelum kulit menjadi kemerahan terkena pancaran. Angka SPF boleh berkisar dari 2 hingga 100. Sebagai contoh, SPF15, bererti mampu memberi pelindungan kulit selama 150 minit sebelum kulit menjadi kemerahan.

Tapi jika kulit anda biasanya mengalami kemerahan setelah 10 minit berjemur sinar matahari maka dengan memakai pelindung matahari SPF15, kulit anda akan selamat 15 x 10 minit iaitu jadinya 150 minit (tapi jika guna SPF 0, atau dalam erti kata lain tak guna langsung pelindung uv, faham-faham jerlah ye..hehe)

Maka sekarang anda tentu sudah fahamkan angka pada SPF tu kan, jika SPF30, maka kulit anda terlindung selama 300 minit begitulah seterusnya.


Semakin tinggi angka SPF tidak mengindikasikan seberapa kuat perlindungan yang disediakan oleh produk tersebut. SPF10 melindungi Anda dari terik matahari sama baiknya dengan SPF15 atau SPF50 sekalipun. Tingkat SPF tinggi akan memblok lebih banyak UVB, namun tidak menyediakan 100% proteksi dari risiko kulit gosongNamun, produk ber-SPF tinggi mampu memberikan perlindungan lebih baik dari risiko kerosakan kulit jangka panjang, seperti kanser kulit.


Perlindungan ini juga bergantung pada jenis kulitnya, jika anda berkulit putih bererti sedikit pigmennya maka lebih mudah terbakar daripada mereka yang berkulit gelap.

Ini adalah kerana pada mereka yang bekulit gelap bererti banyak pingmen yang melindungi dari sengatan matahari.




Semakin kecil tingkat SPF, Anda harus lebih sering untuk mengaplikasikan ulang-kali untuk memperlamakan waktu Anda beraktiviti di bawah terik matahari tanpa kuatir akan kulit terbakar (sunburn).

Ok sekarang anda mungkin dah nampak betapa pentingnya memakai pelindung matahari.


Bagi rangkaian produk kecantikan keluaran Dermaxsuperskin 360 atau DMS360, kami mengeluarkan produk yang sudah ada SPF untuk perlindungan kulit anda. Tidak kira krim siang atau pun foundation.

Krim siang lebih dikenali sebagai sunscreen, manakala foundation bertindak sebagai sunblock. Untuk mengetahui lebih lanjut maksud dan perbezaan antara sunscreen dan sunblock boleh lihat entri di sini ya --> http://stokiscerminseri.blogspot.my/2016/09/apakah-perbezaan-sunscreen-dan-sunblock.html


Syarikat DMS menyediakan 2 set asas anti jeragat yang amat berkesan iaitu DMS360 dan Glowing Speed.


DMS360 mengandungi SPF25, manakala Glowing Speed mengandungi SPF45. Ini bermakna kadar perlindungan waktu Glowing speed adalah lebih lama berbanding DMS360. Namun, seperti telah dijelaskan di atas keduanya sama tahap perlindungan. Sama ada anda memilih DMS360 atau Glowing speed keduanya melindungi wajah anda dari sinaran UV dengan berkesan!



Klik untuk baca lebih info produk Glowing Speed 24k Gold


Klik untuk baca lebih info produk Glowing Speed 24k Gold

No comments