Bagaimana Mengelak Bahan Kimia Merbahaya Merkuri Dari Produk Penjagaan Kulit Anda

Logam toksik iaitu Merkuri, baru-baru ini telah ditemui dalam produk kecantikan, risiko terutamanya bagi wanita hamil.


Selama berabad-abad lamanya, ramai menggunakan kosmetik yang dicampur dengan merkuri untuk menghilangkan bintik-bintik jeragat dan jerawat. Pada zaman Renaissance, sebagai contoh, logam cecair digunakan sebagai produk penggelupasan muka untuk melicinkan parut parut kecil. "Masalahnya, pendedahan merkuri boleh menyebabkan masalah kesihatan yang boleh membawa maut," kata ketua penasihat perubatan terkemuka Marvin M. Lipman, MD. Pada tahun 1973, Pentadbiran Makanan dan Dadah mengharamkan kosmetik dengan lebih daripada satu jumlah logam: satu bahagian per juta (ppm).

Bahaya Merkuri


Pendedahan kepada merkuri boleh menyebabkan masalah gastrousus dan kerosakan buah pinggang. "Mercury juga boleh membina otak dan menjejaskan sistem saraf pusat, menghasilkan gejala yang menyertakan gegaran, kehilangan ingatan, dan kelemahan," kata Orly Avitzur, M.D., pakar perubatan neurologi dan pengarah laporan Laporan. "Kumpulan yang paling kita bimbang tentang pendedahan merkuri adalah wanita hamil," kata ahli toksik perubatan, Jeffrey Brent, M.D., Ph.D., seorang profesor perubatan klinikal di University of Colorado School of Medicine di Aurora. "Kami tahu bahawa janin jauh lebih sensitif terhadap merkuri berbanding orang dewasa, dan anda boleh mendapat kecederaan yang sangat teruk pada janin tanpa ibu menunjukkan apa-apa gejala sama sekali," kata Brent. 
Sebagai contoh, janin yang terdedah kepada merkuri boleh dilahirkan dengan pelbagai keabnormalan kongenital, termasuk kecacatan fizikal yang teruk, jenis cerebral palsy, dan gangguan otak yang lain. Mercury dalam kosmetik amat membimbangkan kerana kulit sangat berkesan menyerap bahan kimia, kata Lipman. Menurut kajian 2016 dalam Jurnal Kesihatan Kebersihan dan Alam Sekitar Antarabangsa, seorang dewasa boleh menyerap sehingga 450 mcg merkuri dari satu permohonan produk yang mengandungi 10,000 ppm merkuri. Itulah 90 kali jumlah dalam stik ikan pedang 4-oz Mediterranean. Cukup dekat dengan krim yang sarat merkuri atau sabun mungkin berbahaya, walaupun anda tidak memohon kepada kulit anda. "Penyelidikan menunjukkan bahawa produk yang mengandungi merkuri boleh mengeluarkan wap raksa yang boleh diserap melalui paru-paru," kata Michael Hansen, Ph.D., seorang saintis senior di Consumer Reports.

Mengelakkan Kosmetik Mengandungi Merkuri



Merkuri tidak mempunyai bau, rasa, atau warna tertentu, kata Brent, jadi anda tidak boleh menentukan sama ada produk mengandungi logam tanpa melakukan analisis kimia yang menyeluruh. Tetapi ada langkah yang boleh anda ambil untuk membantu anda mengelakkan kosmetik yang mungkin mengandunginya. 

Baca label sebarang produk kosmetik yang anda beli. Langkau jika senarai ramuan termasuk merkuri atau mana-mana sinonim ini: calomel, mercurous chloride, mercuric, dan mercurio.


Elakkan membeli atau menggunakan mana-mana produk yang tidak termasuk label bahan. Undang-undang persekutuan memerlukan pengeluar untuk menyenaraikan bahan-bahan pada label semua kosmetik, menurut KKM, dan label yang hilang mungkin merupakan tanda bahawa produk sedang dipasarkan secara haram.


Apa yang Harus Dilakukan Jika Produk Anda Menggunakan Merkuri?


Jika anda mengesyaki bahawa produk yang anda gunakan mengandungi raksa merkuri, hentikan menggunakannya serta-merta dan hapuskannya, kata Lipman. Tetapi jangan buangnya di sampah rumah anda. Produk-produk yang mengandungi merkuri dianggap "sisa berbahaya." Catat item itu dalam beg plastik dan semak dengan pemungut sampah atau pemungut sampah tempatan anda mengenai pelupusan dengan betul. 

Anda juga boleh melaporkan produk kepada pihak KKM.

Sekiranya anda mengalami apa-apa gejala keracunan merkuri, hubungi pembekal penjagaan kesihatan anda. Gejala pendedahan raksa termasuk kebimbangan; kemurungan; mengantuk; keletihan; keguguran rambut; gusi meradang; insomnia; kesengsaraan; hilang ingatan; ruam; kesemutan bahagian kaki, termasuk kaki tangan dan bibir; gegaran; dan kelemahan.




Artikel ini telah disemak dan ditulis semula oleh penulis, Emme Marina, Stokis DMS360 yang sah. Pastikan anda mendapat informasi yang tepat mengenai bahan kimia merbahaya iaitu raksa merkuri. Apa sahaja bahan bacaan anda pastikan ianya tepat dan tidak menimbulkan salah faham.

Produk DMS360 yang original bebas dari bahan kimia merbahaya. Oleh sebab itulah kami amat khuatir terhadap pengguna yang tertipu dengan helah pemborong dan pihak tidak bertanggungjawab. DMS360 telah mendapat dua kali pengiktirafan antarabangsa sebagai produk terbaik. Jika produk DMS ini merupakan produk merbahaya pastinya kami telah lama dikecam dan gagal meraih kejayaan seperti itu. Sayangilah wajah anda dan orang-orang sekeliling anda. 

No comments