13 Manfaat dan Kebaikkan Minum Air Suam kepada Tubuh Badan



Majoriti daripada kita tahu bahawa pengamalan kepada gaya hidup sihat antaranya adalah dengan pengambilan air kosong/masak. Doktor sendiri sering menasihatkan bahawa sehari badan kita memerlukan sekurang-kurangnya 8 gelas air sehari. Walau bagaimana pun kebanyakan orang tidak tahu tentang manfaat hebat apabila meminum air panas atau suam dan manfaat ini tidak diperolehi dari apabila kita minum air sejuk.

Berikut adalah 13 manfaat minum air panas:



1. Menurunkan Berat Badan
Manfaat air suam yang paling utama adalah mengekalkan kadar metabolisme yang sihat. Sekiranya anda mahu mengurangkan berat badan cara terbaik adalah dengan mengamalkan meminum segelas air suam dengan perahan lemon pada awal pagi. Ini membantu badan memulakan hari dengan kadar metabolisma yang sihat dan sebagai tambahan, air panas juga membantu untuk memecahkan tisu adipos (lemak badan) dalam badan anda.


2. Membantu Mengurangkan Kesesakan Hidung dan Tekak
Minum air panas adalah ubat semulajadi yang sangat baik untuk selsema, batuk dan sakit tekak. Ia melarut kahak dan juga membantu untuk mengeluarkannya dari saluran pernafasan anda. Oleh itu, ia boleh memberikan kelegaan daripada sakit tekak membersihkan hidung dari tersumbat.


3. Kekejangan Sewaktu Haid
Air panas juga boleh membantu dalam mengurangkan senggugut. Kepanasan air mempunyai kesan menenangkan pada otot abdomen, yang akhirnya boleh membantu menyembuhkan kekejangan.


4. Badan Detoksifikasi
Air panas hebat untuk membantu badan anda untuk detox. Apabila anda minum air panas, suhu badan anda mula meningkat, yang menyebabkan anda mula berpeluh. Perpeluhan membantu untuk mengeluarkan toksin dari badan. Untuk hasil detox yang optimum sila tambah perahan limau sebelum meminumnya.


5. Mencegah penuaan pra-matang
Toksin didalam badan akan membuat anda nampak tua lebih cepat. Meminum air suam membantu badan untuk detox, membantu membaiki sel-sel kulit yang rosak seterusnyameningkatkan keanjalan kulit.


6. Mencegah Jerawat dan Jerawat
Air suam membantu meningkatkatkan perpeluhan yang akan membersihkan badan seterusnya menghapuskan punca jangkitan berkaitan jerawat.


7. Rambut Sihat dan Berkilau
Minum air panas juga baik untuk mendapatkan rambut lembut dan berkilau. Ia memberi tenaga pada hujung saraf di dalam akar rambut anda dan menjadikan mereka aktif. Ini memberi manfaat untuk mendapatkan kembali daya hidup semula jadi rambut dan menjaganya agar tetap sihat.


8. Menggalakkan pertumbuhan rambut
Air panas menggalakkan aktiviti biasa daripada akar rambut dan seterusnya mempercepatkan pertumbuhan rambut.



9. Mencegah Kelemumur
Air panas memelihara kulit kepala dari terhidrat dan mengelak dari kulit kepala kering atau berkelemumur.


10. Meningkatkan peredaran darah dan Menggalakkan Sistem Saraf Sihat
Satu lagi faedah penting minum air panas adalah ia meningkatkan peredaran darah, yang penting untuk otot yang betul dan aktiviti saraf. Di samping itu, ia memastikan sistem saraf yang sihat dengan memecahkan deposit lemak di sekitarnya.


11. Penghadaman
Air panas amat bermanfaat untuk pencernaan. Kajian telah menunjukkan bahawa minum air sejuk semasa atau selepas makan boleh mengeraskan minyak dalam makanan yang dimakan. Ini boleh membuat timbunan lemak pada dinding usus, yang akhirnya boleh menyebabkan kanser usus. Walau bagaimanapun, jika anda menggantikan segelas air sejuk dengan air suam, anda boleh mengelakkan masalah ini. Disamping itu air suam juga bermanfaat untuk membantu pencernaan selepas makan.


12. Pergerakan Usus
Air panas membantu untuk pergerakan usus yang sihat. Dehidrasi boleh menyebabkan masalah kronik yang menyebabkan sembelit. Najis akan mula terkumpul di dalam usus anda dan menyebabkan pergerakan usus menjadi perlahan. Ia sentiasa disyorkan bahawa anda mengambil segelas air panas atau suam setiap pagi ketika perut anda kosong. Ia menguraikan apa-apa bahan makanan sisa dan membuat pergerakan zarah licin dan kurang menyakitkan melalui usus.


13. Penyakit-penyakit Kronik Lain Juga Dapat Dihilangkan Hasil Dari Meminum Air Suam
Sekumpulan Doktor Jepun mengesahkan bahawa air suam adalah 100% berkesan dalam menyelesaikan beberapa masalah kesihatan, termasuk penyakit sakit kepala, migrain, tekanan darah tinggi, tekanan darah rendah, sakit sendi, tiba-tiba meningkatkan dan mengurangkan denyutan jantung, epilepsi, tahap peningkatan kolesterol, batuk, rasa tidak selesa badan, sakit Golu, asma, penyakit batuk kokol, penyumbatan pembuluh darah, yang berkaitan dengan rahim dan air kencing, masalah perut, kurang selera makan, juga semua penyakit yang berkaitan dengan mata, telinga dan tekak.

Terapi air panas akan menyelesaikan isu-isu kesihatan dalam tempoh yang sewajarnya:



  • Diabetes dalam 30 hari
  • Tekanan darah dalam masa 30 hari
  • Isu-isu yang berkaitan perut dalam masa 10 hari
  • Semua jenis kanser dalam 9 bulan
  • Tersumbat urat dalam 6 bulan
  • Kekurangan kelaparan (Kurang selera makan) Dalam tempoh 10 hari
  • Rahim dan penyakit yang berkaitan dalam tempoh 10 hari
  • Hidung, Telinga & Tekak masalah dalam 10 hari.
  • Wanita masalah Dalam masa 15 hari,
  • penyakit jantung dalam 30 hari
  • Sakit kepala / Migrain dalam 3 hari
  • Tekanan darah rendah dalam 30 hari.
  • Kolesterol dalam 4 bulan
  • Epilepsi dan lumpuh secara berterusan dalam 9 bulan
  • Asma dalam 4 bulan.


CARA PENGGUNAAN AIR SUAM


Bangunlah pagi-pagi dan minum kira-kira 4 gelas air suam ketika perut kosong. Jangan makan apa-apa 45 minit selepas itu. Anda mungkin tidak dapat minum 4 gelas pada peringkat awal, tetapi perlahan-lahan anda boleh lakukan.

AIR SEJUK TIDAK BAIK UNTUK ANDA:


Pada masa lalu, orang pernah berkata bahawa jika air sejuk tidak memberi kesan kepada anda pada usia muda, ia akan membahayakan kamu untuk jangka masa lama

  1. Air sejuk menutup 4 urat jantung ♥ dan menyebabkan serangan jantung
  2. Minuman sejuk adalah sebab utama untuk Serangan Jantung.
  3. Air Sejuk menimbulkan masalah di dalam hati; menjadikan lemak terjebak dengan hati. Kebanyakan orang menunggu untuk pemindahan hati adalah mangsa minum air sejuk.
  4. Air sejuk memberi kesan dinding dalaman perut.
  5. Air sejuk memberi kesan perut dan usus besar dan menyebabkan kanser.

Rujukan: https://mayanaturale.wordpress.com/2016/09/19/13-manfaat-minum-air-suam/


Mulai hari ini, bolehlah kita mula mengamalkan pengambilan air suam untuk kesihatan tubuh badan kita! Malahan, dengan merubah daripada air kosong suhu bilik ke air suam, proses penyingkiran toksin dengan pengambilan supplemen kurus DMS juga mampu berlangsung dengan lebih pantas lagi. Semoga artikel ini bermanfaat buat anda sekalian.