Cara Merawat Jeragat di Wajah


Masalah pigmentasi atau jeragat boleh berkembang dengan banyak sebab. Sesetengah orang menemui mereka pada kulit mereka sejak lahir, manakala untuk orang lain terdedah kepada bahan kimia, cahaya matahari dan faktor luaran lain boleh menyebabkan bahagian kulit melebihkan melanin, pigmen kulit. Apabila pigmen ini bertiup sesuka hati, bintik-bintik hitam jeragat dapat berkembang pada kulit. Ini juga boleh berkembang di kemudian hari dalam bentuk bintik-bintik umur, juga kadang-kadang disebut "bintik hati." Walaupun pigmentasi yang paling gelap tidak menimbulkan risiko kepada kesihatan anda, anda mungkin berminat memudarkan jeragat atau bintik hitam untuk tujuan kosmetik. Terdapat beberapa pilihan untuk merawat masalah jeragat pada wajah.


Langkah 1

Beli krim pudar kulit yang berlebihan (OTC) untuk merawat tempat cahaya pada kulit. Rawatan topikal ini tidak kuat, tetapi pada tanda pigmentasi ringan mereka boleh menyebabkan pudar dan, dalam beberapa kes, menghapuskan bintik jeragat. Jika anda memilih pilihan ini, Klinik Mayo mengesyorkan anda memilih krim yang mengandungi hydroquinone, deoxyarbutin, asid kojik dan / atau asid glikolik.


Nota: Walaupun hydrokuinon adalah dilarang tetapi produk ini masih dikeluarkan di farmasi dan dikawal. Ianya digunakan khusus untuk merawat masalah jeragat kronik. Jika tidak percaya, anda boleh lewati farmasi berdekatan anda. Bagi produk DMS, kami menggunakan asid kojik bagi membantu anda mengatasi masalah kulit berjeragat.


Langkah 2 

Meningkatkan ke ubat preskripsi jika rawatan rendah dos membuktikan tidak berkesan. Preskripsi akan membolehkan anda mendapatkan ubat-ubatan yang terdapat dalam rawatan OTC, tetapi dalam dos yang tinggi. Hydroquinone adalah rawatan preskripsi biasa, dan ini boleh digunakan secara bersendirian atau digabungkan dengan retinoids, menurut Mayo Clinic. Rawatan steroid yang ringan juga boleh membantu pigmentasi pudar selama beberapa bulan.


Nota: Dapatkan bantuan pakar apabila anda mahu menggunakan langkah 2.


Langkah 3 

Menerima rawatan kulit kimia (exfoliation atau proses penggelupasan) dari spa atau doktor, atau menerima satu di rumah menggunakan kit kupas kimia rumah. Kulit kimia berfungsi dengan menggunakan asid untuk membakar lapisan atas kulit anda dan mempromosikan pertumbuhan sel kulit yang baru. Sel-sel kulit yang baru sering tumbuh tanpa sebarang keabnormalan pigmentasi. Walaupun alat pengupas kimia boleh digunakan untuk penggunaan di rumah, Klinik Mayo mengesyorkan menerima kulit ini hanya dari doktor yang terlatih, kerana penggunaan tidak wajar kulit boleh menyebabkan parut pada kulit.


Nota: Terdapat banyak produk penggelupasan kulit yang menggunakan bahan semulajadi, baca dahulu label dan consult dengan pakar kecantikan terlatih jika anda masih was-was, setelah proses penggelupasan pastikan kulit anda mendapat vitamin dan serum secukupnya supaya kulit tidak semakin rosak. DMS tidak mengeluarkan produk penggelupasan namun kami mempunyai stemcell serum untuk mempromosikan sel-sel kulit baru bagi masalah kulit rosak dan jeragat. Anda boleh juga mencuba stemcell ini bagi merawat masalah jeragat yang anda hadapi. 




Langkah 4 

Rujuk doktor untuk membincangkan langkah rawatan alternatif untuk masalah pigmentasi yang lebih serius pada kulit. Beberapa pilihan boleh didapati apabila digunakan oleh doktor, seperti terapi laser atau dermabrasion. Doktor anda boleh membantu anda membuat keputusan terbaik untuk kulit anda, berdasarkan kos dan keparahan pigmentasi gelap anda.


Perkara yang Anda perlukan Untuk Menangani Masalah Kulit Berjeragat

Krim memudar (Krim Wajah)
Kit kupas kimia (Produk Penggelupasan)


Petua Elak Jeragat Semakin Bertambah


Lindungi kulit anda dari cahaya matahari apabila menggunakan rawatan pelunturan, yang meningkatkan sensitiviti kulit anda terhadap sinaran UV. Tutup kulit dengan pakaian dan / atau gunakan pelindung matahari.


Kami menyediakan sunblock dengan perlindungan SPF45/ SPF50 bagi membantu anda mendapat 98% perlindungan dari sinaran UV. Cara terbaik menggunakan sunblock ialah anda memakainya sebelum 20 - 30 minit terdedah kepada cahaya matahari. Selain sekadar sunblock, produk kami juga merupakan foundation yang mampu merawat masalah jeragat dan mencantikkan kulit anda. 




Testimoni Pengguna DMS yang Telah Berjaya Memudarkan/ Hilang Jeragat









Untuk mendapatkan produk DMS anda boleh hubungi hotline 018-9100 852 atau layari website rasmi www.dms360.my . 

No comments