Apa Penyebab Jerawat?



Jerawat adalah pustule atau papule kecil. Jerawat timbul apabila kelenjar sebum, atau kelenjar minyak, menjadi tersumbat dan dijangkiti, menyebabkan bengkak, lesi merah dipenuhi dengan nanah.

Juga dikenal sebagai bintik-bintik atau jerawat, jerawat adalah sebahagian daripada jerawat. Mereka mungkin berkemungkinan besar berlaku di kalangan akil baligh, tetapi mereka boleh berlaku di mana-mana umur. Semasa baligh, perubahan pengeluaran hormon. Ini boleh menyebabkan kelenjar sebum, yang terletak di pangkal folikel rambut, menjadi terlalu aktif. Akibatnya, jerawat mungkin akan berlaku semasa tahun-tahun remaja dan sekitar haid, untuk wanita. 

Jerawat paling kerap menjejaskan muka, belakang, dada, dan bahu. Ini kerana terdapat banyak kelenjar sebaceous di kawasan kulit ini. Jerawat vulgaris, penyebab utama jerawat, memberi kesan kepada lebih 80 peratus remaja. Selepas usia 25 tahun, ia memberi kesan kepada 3 peratus lelaki dan 12 peratus wanita. 

Fakta Ringkas mengenai Jerawat


Berikut adalah beberapa perkara penting mengenai jerawat.

  • Jerawat berkisar pada keparahan, dari komedo sehingga sista. Mereka berlaku apabila kelenjar sebum menjadi lebih aktif, sel-sel kulit mati menyumbat liang-liang, dan kadang-kadang jangkitan berkembang. 
  • Jerawat sering berlaku semasa remaja, tetapi mereka boleh menjejaskan orang pada usia apa-apa. 
  • Tidak ada bukti yang cukup untuk mengesahkan bahawa apa-apa makanan tertentu menyebabkan jerawat, tetapi berikutan diet yang sihat boleh mengurangkan risiko.

Terdapat beberapa jenis jerawat yang berlainan, dan mereka mempunyai tanda dan gejala yang berlainan: 



Jenis Jerawat


Whiteheads: Juga dikenali sebagai comedo yang tertutup, ini adalah jerawat kecil yang kekal di bawah kulit. Mereka muncul sebagai papule berwarna hitam. 

Blackheads: Juga dikenali sebagai comedo terbuka, ini kelihatan jelas pada permukaan kulit. Mereka berwarna hitam atau gelap, kerana pengoksidaan melanin, pigmen kulit. Sesetengah orang keliru percaya bahawa mereka disebabkan oleh kotoran, kerana warna mereka, dan menggosok wajah mereka dengan kuat. Scrubbing tidak membantu. Ia boleh merengsakan kulit dan menyebabkan masalah lain. 

Papules: Ini adalah benjolan kecil, pepejal, bulat yang terbit dari kulit. Mereka sering merah jambu. 

Pustules: Ini adalah jerawat yang penuh nanah. Mereka kelihatan jelas di permukaan kulit. Asas merah dan nanas berada di atas. 

Nodul: Ini mempunyai struktur yang sama dengan papula, tetapi ia lebih besar. Mereka boleh menyakitkan dan tertanam dalam kulit. 

Kista: Ini kelihatan jelas di permukaan kulit. Mereka dipenuhi dengan nanah dan biasanya menyakitkan. Kista biasanya menyebabkan parut.


Ramai pengguna menggunakan set asas dan serum bagi mengatasi masalah jerawat khususnya jenis papules, pustules, nodul dan kista. 

Untuk set asas jenis kulit kering boleh mencuba set asas DMS360, DMSONE atau DMS Viral, manakala jenis kulit kombinasi dan berminyak anda boleh cuba DMS56 atau GS Viral.









DMS telah membantu ramai wanita dan lelaki mendapatkan wajah bebas jerawat, untuk mendapatkan produk kami anda boleh layari website www.dms360.my atau untuk konsultasi whatsapp hotline 018-9100 852.

No comments