Apakah Penyebab Hyperpigmentation, Jeragat Tebal atau Jeragat Kronik?



Hyperpigmentation adalah keadaan biasa terjadi, biasanya tidak berbahaya di mana tompok-tompok kulit menjadi berwarna lebih gelap daripada kulit di sekitarnya. Kegelapan ini berlaku apabila lebihan melanin, pigmen coklat yang menghasilkan warna kulit yang normal, membentuk deposit di kulit seperti yang ditunjukkan pada gambar..

Pigmentasi atau bintik hitam adalah keadaan kulit biasa yang mempengaruhi kedua-dua lelaki dan wanita. Ada beberapa rawatan dan remedi rumah yang boleh digunakan untuk menghilangkan pigmentasi dengan mudah untuk memulihkan kulit menjadi lebih cerah dan lebih ringan. Tetapi apa yang sebenarnya menyebabkan hiperpigmentasi atau tempat gelap di tempat pertama? Apa yang kebanyakan orang tidak tahu ialah tabiat setiap hari boleh menyebabkan masalah kulit ini. Mari lihat apa yang menyebabkan hyperpigmentation.

7 Sebab Berlakunya Hyperpigmentation

Pendedahan Haba 

Pendedahan kepada api yang tinggi semasa memasak boleh menyebabkan pigmentasi kulit. Anda perlu mengelakkan berdiri berhampiran api tinggi ketika memasak. Jika anda seorang tukang masak dan perlu memasak dengan api yang tinggi, anda perlu memohon krim pelindung sebelum anda memasak. Anda juga harus meminimumkan masa yang anda lawati tempat-tempat yang mendedahkan kulit anda kepada haba berlebihan seperti bilik wap atau sauna. 

Pendedahan Matahari 

Perkara paling buruk yang boleh anda lakukan untuk kulit anda adalah untuk keluar pada hari yang cerah panas tanpa pelindung matahari. Mengekalkan kulit anda selama berjam-jam di bawah matahari boleh menyebabkan pigmentasi kulit. Jika anda perlu berada di bawah sinar matahari selama berjam-jam, gunakan losyen pelindung matahari yang sekurang-kurangnya 30 SPF. Lakukan ini setiap kali sebelum anda keluar dan selepas setiap dua jam untuk memastikan kulit anda dilindungi dengan baik. Anda juga perlu tahu hanya kerana ia adalah berawan di luar tidak bermakna kulit anda tidak terdedah kepada sinaran berbahaya dari matahari masuk ke dalam kulit anda. 

Produk wangian

Kita semua perlu melihat dan mencium bau yang baik. Walau bagaimanapun, anda perlu mempelajari kulit anda terlebih dahulu dan menguji produk haruman yang berbeza sebelum memohon. Sekiranya anda mempunyai sejarah alahan atau mempunyai kulit yang sensitif maka anda perlu mengelakkan daripada produk wangi. Apabila anda memohon minyak wangi, jangan sembuh langsung pada kulit. 

Kulit Pemutihan DIY 

Sering kali, pelunturan kulit tanpa bimbingan profesional boleh menyebabkan pembentukan bintik gelap pada kulit. Pembakaran bahan kimia adalah kuat untuk dapat menukar warna kulit dan rambut. Memutuskan kulit anda untuk pemutihan sentiasa tidak baik kerana tindak balas kimia pada kulit boleh menyebabkan pigmentasi dalam jangka masa panjang. Sekiranya anda perlu memecahkan, cari produk yang mencerahkan kulit yang selamat untuk digunakan pada kulit anda. 


Merokok 

Rokok yang berlebihan dikenali untuk mengurangkan pembebasan antioksidan ke dalam sistem badan kita. Antioksidan membantu memperbaharui dan mengekalkan kulit yang sihat. Merokok juga mengeluarkan bahan kimia toksik di dalam badan yang boleh menyebabkan pigmentasi kulit. 


Tekanan/ Stress
Tekanan mempunyai banyak kesan negatif kepada badan termasuk kulit anda. Apabila seseorang ditekankan, peningkatan jumlah radikal bebas dikeluarkan dalam sistem tubuh anda yang memburukkan pigmentasi kulit. Cuba untuk mengelakkan diri sendiri dalam situasi yang dapat meningkatkan tahap tekanan anda. Apabila ditekankan, makan makanan yang seimbang dan berehat sebanyak yang anda boleh. 

Produk Penjagaan Kulit Rosak dan Tidak Berkualiti

Menggunakan produk kulit berkualiti rendah untuk toning dan pembersihan setiap hari boleh menyebabkan pigmentasi kulit. Hanya gunakan produk dari jenama terkenal di kulit anda. Produk DMS360 iaitu set asas dan serum serta sunblock dengan SPF45 Foundation Hyper-Pigmentation mampu membersihkan, perlahan-lahan menyala dan menambah kelembapan kulit semulajadi menjadikannya segar dan berseri.

Ruj: http://blog.skintrium.com/what-causes-hyperpigmentation/



Testimoni pelanggan DMS360 akibat jeragat










No comments