9 Bahan Toksik untuk Dielakkan Yang Terdapat dalam Produk Penjagaan Kecantikan dan Kosmetik

Menjaga kecantikan wajah dan cuba mencari produk semulajadi sepenuhnya adakala agak sukar. Anda harus rajin membaca dan pastikan setiap kali membeli mana-mana produk penjagaan muka baca label ramuan yang telah disediakan.


Perkara terbaik yang boleh dilakukan oleh pengguna adalah membaca senarai ramuan dengan teliti untuk mengelakkan bahan kimia yang diketahui berbahaya, walaupun mereka terus digunakan secara meluas. Berikut adalah senarai 20 racun teratas untuk dielakkan, menurut buku Gillian Deacon 2011 There’s Lead in Your Lipstick: Toxins in Our Everyday Body Care and How to Avoid Them.


Coal Tar: Karsinogen yang diketahui dilarang di EU, tetapi masih digunakan di Amerika Utara. Digunakan dalam rawatan kulit kering, syampu anti-kutu dan anti-kelemumur, juga disenaraikan sebagai warna plus nombor, iaitu FD & C Merah No. 6. DEA / TEA / MEA: Karsinogen yang digalakkan digunakan sebagai pengemulsi dan agen berbuih untuk syampu, cuci badan, sabun.


Formaldehyde: Karsinogen dan perengsa yang boleh dijumpai dalam produk kuku, pewarna rambut, pelekat bulu mata palsu, syampu. Diharamkan di EU.


Hydroquinone: Digunakan untuk mencerahkan kulit. Diharamkan di UK, diberi nilai paling toksik, dan dikaitkan dengan kanser dan ketoksikan pembiakan. Lead: Karsinogen yang diketahui terdapat dalam lipstik dan pewarna rambut, tetapi tidak pernah disenaraikan kerana ia adalah bahan pencemar, bukan bahan. Mercury: Alergen yang diketahui yang merosakkan perkembangan otak. Ditemui dalam maskara dan beberapa eyedrops.


Oxybenzone: Ramuan aktif dalam pelindung matahari kimia yang terkumpul dalam tisu lemak dan dikaitkan dengan alahan, gangguan hormon, kerosakan selular, berat lahir rendah. 


Parabens: Digunakan sebagai pengawet, yang terdapat dalam banyak produk. Terkait dengan kanser, gangguan endokrin, ketoksikan pembiakan. 


Ekstrak plasenta: Digunakan dalam beberapa produk kulit dan rambut, tetapi dikaitkan dengan gangguan endokrin. 


Polietilena glikol (PEG): Penambah penembusan yang digunakan dalam banyak produk, ia sering dicemari dengan 1,4-dioksana dan etilena oksida, kedua-duanya dikenali sebagai karsinogen. 


Emolien yang berasal dari silikon: Digunakan untuk membuat produk berasa lembut, ini tidak biodegrade, dan juga menghalang kulit daripada bernafas. Dihubungkan dengan pertumbuhan tumor dan kerengsaan kulit. 


Sodium lauryl (eter) sulfat (SLS, SLES): Bekas degreaser industri sekarang digunakan untuk membuat busa berbuih, ia diserap ke dalam badan dan menjengkelkan kulit. 


Produk kecantikan rangkaian DMS360 terbukti tiada bahan kimia merbahaya. Ianya selamat dan boleh digunakan walau kulit anda sensitif. Baca glossari produk ramuan DMS360.

No comments