10 Punca Penyebab Jeragat Yang Anda Mungkin Tidak Sedari Tentangnya




Pernahkah anda terfikir bagaimana jeragat kulit anda tidak pudar walaupun anda sudah berusaha menggunakan pelbagai jenis sunblock dan sunscreen? Anda juga mungkin sudah mencuba pelbagai jenis serum dan krim jeragat yang anda rasakan sesuai bagi menyelesaikan masalah jeragat anda itu!


Anda juga tidak pernah keluar dari rumah tanpa perlindungan matahari tambahan seperti payung atau topi. Malah, cuba berjalan di bawah bangunan supaya tidak terkena secara terus sinar UV yang merbahaya pada kulit berjeragat.


Anda mungkin sudah tersilap!


Tahukah anda ada 10 sebab lain yang menghalang masalah jeragat anda dapat diatasi?


Mahu hilangkan jeragat dengan berkesan? Jadi anda patut luangkan masa membaca entri ini.


Nah, walaupun pendedahan yang berlebihan kepada sinar matahari adalah salah satu penyebab utama bintik hitam/ jeragat pada kulit, terdapat banyak faktor lain yang dapat menyumbang kepada pigmentasi kulit. Di sini, saya menunjukkan kepada anda 10 penyebab jeragat yang anda mungkin tidak sedari:


1. Jerawat


Sesetengah dari anda mungkin menyedari sekarang bahawa tanda jerawat anda boleh menjadi tempat berpigmen kekal. Ini dirujuk sebagai hyperpigmentation selepas inflamasi, yang muncul sebagai titik perubahan warna. Selain jerawat, sebab lain untuk hiperpigmentasi selepas radang termasuk dermatitis atopik atau psoriasis. Kecederaan yang disebabkan oleh dermabrasion, produk penggelupasan atau terapi laser boleh mencetuskan pigmentasi kulit. Walaupun semua jenis kulit boleh mendapat hiperpigmentasi pasca radang, ia lebih meluas dalam warna kulit yang lebih gelap khususnya kulit asian (rujukan)


Cara Mengatasi: Jika anda mempunyai masalah jerawat, berhati-hati bagaimana anda mengendalikan kulit anda. Inilah sebab utama mengapa anda diminta untuk tidak memicit jerawat anda. Sesetengah pengelupasan lembut selepas pemulihan jerawat anda akan membantu meminimumkan hiperpigmentasi selepas radang.


2. Haba dari sauna dan memasak


Ia bukan hanya matahari terik yang akan memberi anda pigmentasi. Haba dari kebakaran, memasak dan sauna adalah punca-pada dasarnya apa-apa yang merangsang sel-sel pigmen. Menurut Ahli Dermatologi Cheryl Lee Eberting, haba boleh memburukkan melasma seseorang. Pakar Bedah Dermatologi Sabrina Fabi juga menunjukkan bahawa satu kajian yang dilakukan oleh mereka yang mengkilap kulit dikaitkan dengan salur darah asas yang membesar dan semakin parah dengan haba. (rujukan)


Cara Mengatasi: Oleh itu elakkan mendedahkan wajah anda kepada apa-apa haba yang tinggi ... walaupun pengering rambut yang tidak berbahaya itu! Jauhkan dari api dapur apabila anda memasak. Atau matikan api ke api yang lebih kecil jika mungkin. Jika anda seorang chef atau berniaga masakan goreng pastikan anda sentiasa memakai perlindungan UV sama ada sunscreen atau sunblock. Sekarang terdapat pelbagai jenis produk serum yang dapat membantu anda memudarkan jeragat melasma sewaktu anda tidur.


3. Paraben


Sudah terdapat banyak artikel menunjukkan bahawa parabens adalah estrogenik tetapi apa yang menarik perhatian saya ialah kajian (rujukan) menunjukkan bahawa metilparaben digunakan pada kulit bereaksi dengan UVB yang membawa kepada penuaan kulit dan kerosakan DNA. Keputusan ini menunjukkan bahawa metilparaben mungkin memberi kesan buruk pada kulit manusia apabila terdedah kepada cahaya matahari. Saya mungkin akan mendapat banyak flaks untuk ini tetapi perhatikan bahawa saya memetik kajian yang boleh dipercayai. Anda boleh mengatakan hasilnya tidak meyakinkan dan spekulatif tetapi membuat apa-apa bantahan terhadapnya sama-sama tidak meyakinkan dan spekulatif.


Cara Mengatasi:
Jika anda sememangnya mempunyai masalah jeragat, dan berkemungkinan mendapat jeragat. Elakkan terus penggunaan parabens dalam kehidupan seharian anda. Bagaimana mengenali kumpulan parabens ini?


Parabens are esters of para-hydroxybenzoic acid, from which the name is derived. Common parabens include methylparaben (Enumber E218), ethylparaben (E214), propylparaben (E216), butylparaben and heptylparaben (E209).

Less common parabens include isobutylparaben, isopropylparaben, benzylparaben and their sodium salts. Source: https://en.wikipedia.org/wiki/Paraben


4. Chemical Sunscreen


Chemical sunscreen bertindak menghalang UV sambil menyerap sinar UV ke dalam kulit anda. Oleh sebab itu, kemungkinan radiasi ini mampu menyebabkan jeragat. Di samping itu, banyak pelindung matahari mengandungi bahan kimia yang dikatakan sebagai estrogenik dan menyebabkan ketidakseimbangan hormon yang seterusnya boleh mengakibatkan pengeluaran melanin yang tidak normal. Inilah sebabnya mengapa beberapa wanita hamil mengalami melasma kerana mereka mengalami peningkatan estrogen. Dan anda mungkin tahu bahawa ujian makmal telah menunjukkan bahawa benzophenone (benzophenone-3), Homosalate dan Octy-methoxycinnamate (Octinoxate) memperlihatkan aktiviti estrogenik (rujukan). Lebih-lebih lagi, terdapat parabens yang dikatakan estrogenik yang terdapat dalam pelindung matahari walaupun topik itu tetap bertentangan.


Cara Mengatasi: Amat penting untuk anda tahu apa bahan aktif yang masuk ke pelindung matahari kimia anda. Jika tidak, pergi untuk pelindung matahari mineral dengan kandungan zink oksida/ titanium oxide yang tinggi.


5. Peredaran darah yang lemah


Peredaran darah yang lemah sering mengakibatkan kekurangan oksigen dalam darah dan oleh itu, ini juga boleh menyebabkan pigmentasi kulit, bintik gelap atau kulit hitam. Secara logiknya, peredaran darah yang lebih baik boleh menghalangnya.


Cara Mengatasi: Meningkatkan peredaran darah anda dengan bersenam lebih. Anda juga boleh mendapatkan lebih banyak urut untuk merangsang aliran darah.


6. Tidak cukup tidur


Kurang tidur merupakan penyumbang utama kepada pigmentasi kerana ia boleh mendatangkan pelbagai masalah kulit, mungkin sebab itu ianya dipanggil "beauty sleep". Satu, ia menyebabkan peredaran darah yang lemah dan ini mengakibatkan kekurangan oksigen dalam darah dan oleh itu, ini juga boleh menyebabkan pigmentasi kulit, bintik-bintik gelap atau kulit hitam. Seterusnya, kekurangan tidur boleh meningkatkan hormon tekanan yang menyebabkan pigmentasi kulit. Satu hormon yang saya baca adalah hormon adrenokortikotropik, yang menyebabkan peningkatan pigmentasi kulit (rujukan). Dan menurut laporan yang diterbitkan di NCBI, hormon adrenokortikotropik yang dilepaskan oleh tekanan dapat mengaktifkan tyrosinase dalam melanosit, mengakibatkan penambahan pigmentasi yang disebabkan ultraviolet.


Cara Mengatasi: Jawapannya jelas untuk tidur lebih banyak pada waktu malam seperti ketika anda berbuat demikian, tubuh anda menghasilkan lebih banyak melatonin, yang merupakan hormon semula jadi yang dibuat oleh kelenjar pineal tubuh anda. Melatonin melakukan beberapa perkara untuk kami dan sesetengah penyelidik percaya bahawa melatonin juga dapat menekan kerusakan ultraviolet (UV) akibat sel-sel kulit dan menunjukkan aktiviti antioksidan yang kuat dalam sel-sel terdedah UV (sumber). Ini bermakna bahawa tidur yang lebih awal pada waktu malam akan menggalakkan lebih banyak pengeluaran melatonin.


Dr. Robbins says, “Adults need between seven and eight hours of sleep per night. There are individual differences within this range, although for the most part, the percentage of the population that truly needs less than seven hours is quite small.”Jun 3, 2015
How Many Hours of Beauty Sleep Do You Really Need? - Under-Eye ...
Teenagers (14-17): Sleep range widened by one hour to 8-10 hours (previously it was
8.5-9.5) Younger adults (18-25): Sleep range is 7-9 hours (new age category) Adults (2
6-64): Sleep range did not change and remains 7-9 hours. Older adults (65+): Sleep range is 7-8 hours (new age category)
How Much Sleep Do We Really Need? - Excessive Sleepiness



7. Perubahan Hormon


Tahap tidak normal dalam estrogen dan progesteron adalah penyebab utama pigmentasi. Mendengar melasma? Ini mungkin disebabkan oleh mengambil pil kawalan kelahiran, kehamilan, dan penyakit. Malah sesetengah makanan boleh menyebabkan masalah ini-contohnya termasuk soya dan rami yang penuh dengan estrogen. Saya dapati bahawa penggunaan kopi yang berlebihan serta makanan microwaved dalam bekas plastik turut menyumbang kepada perubahan hormon dalam badan kita.


Cara Mengatasi: Ambil pemakanan seimbang, dan elakkan dari mengambil apa-apa ubatan, supplimen yang memungkinkan ketidak-seimbangan hormon anda. Jika anda mampu untuk kenal pasti hormon anda, itu lebih baik lagi.


8. Kitaran Haid


Pernahkah anda perasan, kulit kita sering menghadapi pelbagai masalah apabila tibanya waktu haid? Ada yang muka menjadi gelap, naik jerawat dan mulalah kita nampak seperti orang tak pernah jaga kecantikan setiap kali haid. Haru bukan? 😅

Tahukah anda, kulit kita juga sangat terjejas apabila terdedah kepada radiasi UV semasa haid (rujukan), oleh sebab itu, kita harus mengelakkan pendedahan matahari sejauh mungkin SATU MINGGU sebelum haid kita untuk mengelakkan mengembangkan pigmentasi kulit. Ini kerana aktiviti hormon wanita estrogen dan / atau progesteron menyebabkan melanosit atau sel penghasil pigmen menghasilkan dan menyimpan pigmen yang berlebihan. Menariknya, saya mendapati kajian yang menyokong bahawa kulit wanita lebih sensitif terhadap cahaya ultra-ganas pada minggu pramenstruasi. Dari kajian ini, kira-kira separuh daripada wanita yang dipersoalkan mempunyai beberapa peningkatan dalam pigmentasi kulit, yang diperhatikan dalam setiap kes pada hari-hari terakhir kitaran haid dan dalam beberapa kes semasa haid juga (rujukan).


Cara Mengatasi: Jika anda merupakan seorang yang amat mengambil berat tentang pertambahan agen pigmentasi/jeragat ini anda mungkin ingin mengelakkan diri dari aktiviti luar atau perjalanan luar selama seminggu sebelum haid anda. Dan jika anda benar-benar perlu keluar, ingatlah untuk memakai lebih banyak pelindung matahari, memakai pelindung matahari dan topi anda, dan teruskan mencari lebih banyak pokok dan bangunan!


9. Kosmetik sarat dengan logam berat/toxic metal


Logam berat tidak banyak digunakan lagi, tetapi apabila mereka dapat menyebabkan perubahan pigmen pada kulit. Logam berat termasuk emas, perak, bismut dan merkuri (rujukan). Toxic metal adalah seperti Arsenik, merkuri dan plumbum.


Cara Mengatasi: Oleh sebab itu, anda harus memilih skincare yang bebas daripada logam berat jika anda serius untuk menjaga kulit daripada jeragat untuk jangka masa yang lama. Baca ramuan yang ada pada produk anda.


10. Stress


Menurut satu kajian, wanita yang mempunyai lebih banyak tekanan mampu menghasilkan lebih banyak pigmentasi/jeragat berbanding lelaki (rujukan).


Cara Mengatasi: Ianya mungkin agar sukar mengelak stress daripada kehidupan seharian kita, khususnya seorang wanita. Faktor sekeliling, umur dan hormon boleh mendatangkan pelbagai jenis stress, namun apabila kita ubah cara pemikiran dan hidup kita untuk jadi lebih gembira dan tidak membiarkan diri dibelenggu stress atau tekanan sekeliling. Insha Allah, anda akan dapati diri anda lebih tenang. Jangan lupa terus senyum!! 😊😊😊



Jadi, yang mana satu penyebab kepada masalah jeragat anda? Jeragat atau dipanggil pigmentasi memang merupakan salah satu masalah paling banyak dihadapi oleh rakyat Malaysia termasuklah saya sendiri! Saya berharap agar saya dapat terus memberikan lebih banyak info kepada anda. Insha Allah, satu hari nanti kita semua dapat memiliki wajah yang kita idamkan :) Sekurang-kurangnya kita dapat mengelakkan diri kita daripada menambahkan lagi masalah jeragat kepada diri sendiri bukan?


Semoga bertemu lagi! Terima kasih kerana sudi membaca hingga habis artikel ini. Semoga bermanfaat kepada anda semua.


No comments