Berapa Lama Produk Kecantikan Mula Berkesan Pada Wajah?


Ketika merawat kulit, wanita umumnya mengharapkan hasilnya dapat dilihat dalam masa yang singkat. Malangnya, tidak ada yang segera dalam penjagaan kulit kecuali anda menggunakan produk dengan bahan kimia keras yang mungkin boleh membahayakan.

Para ahli pun berkata, sebuah produk perlu masa yang tidak sebentar agar hasilnya kelihatan nyata dan boleh bertahan lama. Beza masalah kulit, berbeza juga masa yang diperlukan untuk memperlihatkan hasil yang maksimum. Cara penggunaan pun boleh menentukan berapa lama anda akan menikmati hasil daripada rawatan rutin tersebut.

1. Jerawat

Jennifer MacGregor, M.D., seorang dermatologist asal New York mengatakan bahawa rawatan jerawat butuh waktu paling cepat satu bulan. Ubat jerawat yang diminum secara amnya akan mula kelihatan hasilnya setelah satu bulan digunakan, sementara ubat topikal (digunakan pada kulit) perlu kira-kira tiga bulan.

Satu hal lagi yang perlu diperhatikan, jenis jerawat berbeza-beza. Ada yang berupa bintik hitam, jerawat kecil-kecil atau bruntusan dan jerawat merah yang meradang. Masing-masing jenis jerawat perlu rawatan juga masa penyembuhan yang berbeza. Oleh kerana itu rawatan perlu terus dipantau untuk melihat perkembangannya. Untuk hasil yang lebih maksimum boleh juga berunding dengan doktor kulit.

2. Anti Penuaan

Garis-garis halus, kedutan atau kulit di sekitar mata biasanya akan pudar selepas enam minggu pemakaian produk anti penuaan. Jika ingin hasil yang lebih terlihat secara signifikan, diperlukan lagi masa selama beberapa minggu. Bahkan sejumlah ahli kulit menyarankan rawatan anti penuaan sebaiknya dilakukan terus menerus.

"Ada keuntungannya jika anda memakai produk anti-aging secara berterusan. Kulit akan jadi lebih bagus dari semasa ke semasa," tutur Jennifer.

3. Hiperpigmentasi

Hiperpigmentasi biasanya ditandai dengan timbulnya bintik atau flek kecokelatan pada kulit wajah, atau warna kulit tidak sekata. Untuk menghilangkan hiperpigmentasi, perlu menunggu selama dua hingga tiga bulan dengan penggunaan produk secara rutin. Selain itu rawatan juga perlu disusuli dengan pemakaian sunscreen atau tabir suria.

"Produk pemutih noda tidak akan bekerja maksimum jika anda tidak memakai perlindungan matahari. Ini salah satu kesalahan yang paling umum dilakukan," kata Jennifer.

Ya, salah satu penyebab utama terjadinya hiperpigmentasi adalah pendedahan kepada cahaya matahari yang terlalu panas dan lama. Jadi sangat penting membekal kulit anda dengan sunscreen sekurang-kurangnya SPF 30 dan PA ++ ketika bekerja di luar.

4. Kulit Kasar dan liang-liang Besar

Mengatasi kulit kasar dan liang-liang besar mungkin butuh waktu paling lama berbanding rawatan kulit lain. Jennifer berkata, perlu masa kira-kira 12 minggu atau tiga bulan agar dapat terlihat hasilnya. Produk-produk ini biasanya mengandungi formula yang boleh memperbaiki pengeluaran kolagen, protein yang membuat kulit lembut dan anjal. Untuk kulit lebih halus, lembut dan pori-pori kelihatan mengecil, anda perlu bersabar dan tetap rutin memakainya setiap hari sesuai yang dianjurkan.


Tindak balas semasa menggunakan produk kecantikan atau "healing crisis" adalah perkara yang biasa berlaku.

Ini kerana produk kecantikan ini mengandungi ramuan-ramuan yang mampu merawat dan memulihkan wajah. Begitu juga dengan produk DMS360.

Apakah kesan tindak balas yang biasa berlaku semasa proses rawatan wajah ini?

HEALING PROCESS SKINCARE

proses ini perlu melalui 4 step:

1. RELEASE (singkir)
Pembuangan toksin atau bahan kimia - tempoh bergantung pada individu

2. RELAX (rehat)
Organ dan kulit akan berehat (back to normal) setelah bekerja keras sewaktu proses penyingkiran

3. REVIVE (pulih)
Baik pulih sel-sel yg telah rosak akan berlaku (dalaman/luaran)

4. RENEW (mengganti/memperbaharui)
Sel-sel yang telah diperbaiki akan diganti dengan sel-sel kulit baru

(Jika tukar produk tidak ada perubahan dalam waktu terdekat @ makin teruk itu adalah NORMAL)

• Paling kurang mesti ambil masa 3 ke 6 bulan untuk melengkapkan semua proses diatas
• Jika berhenti di bulan kedua bermaksud baru habis proses RELAX, tak sempat REVIVE & RENEW lagi
• Maka, kita hanya akan dapat kulit yang normal sahaja, hanya toksin sahaja tak ada kat kulit tapi tidak sempat pulih dan ganti baru..

JADI JANGAN SALAHKAN PRODUK TAPI PROSES TAK COMPLETE SEBENARNYA..

Kesimpulannya, konsisten, yakin dan sabar..

Insha Allah, masalah anda mampu dirawat.

* jerawat @ ruam pada muka adalah biasa terutama bila pernah guna produk lain..bukan hanya berlaku bila guna skincare tapi juga produk dalaman contohnya collagen jenis minuman

Ini dinamakan HEALING CRISIS yang mana ini adalah tempoh kritikal & ramai yang tak sabar..

* Proses penyingkiran toksin berbeza setiap individu. Ruam, jerawat , muka berbahang , menggelupas atau gatal.
Masa paling cepat 2 minggu hingga 1 bulan.

* kita dah kumpul toksin dalam kulit dah bertahun-tahun melalui pemakanan, produk, skincare, pencemaran dan lain-lain. Jadi, mesti ambil masa sikit nak keluarkan dan dibersihkannya..

Semoga artikel ini dapat membantu anda semua.

Untuk lebih lanjut mengenai kesan tindak balas produk DMS360 dan cara menyelesaikannya. Boleh kunjungi entri ini

 http://www.dms360original.com/2015/11/soal-jawab-produk-cermin-seri-dms360.html 


No comments