Bahan Kimia dalam Produk Kecantikan

PERHATIAN !!

Kulit wajah kita ada 7 lapisan utama .

Sebagai seorang ahli kimia, apa yang perlu saya sampaikan kepada anda semua sebagai pengguna ialah setiap proses yang berlaku dam sesuatu pembuatan,  baik kosmetik, atau apa jenis produk. Ianya akan melibatkan proses penghasilan dari bahan kimia. Ia akan menjadi satu proses yang kita gelar "chemical reaction"

Apa yang membezakan sesuatu produk itu sama ada ianya selamat atau tidak bergantung kepada bahan asal yang digunakan.

Sama ada ianya diambil dari bahan semulajadi atau bahan merbahaya.

Kami ada panggilan yang kami panggil bahan kimia organik. Kebiasaannya induk bahan ini diperolehi dari buah-buahan mahupun tumbuh-tumbuh-tumbuhan yang selamat digunakan baik kepada pengguna mahupun kepada ahli kimia yang membuat produk itu sendiri.

Paling ringkas lah, jika anda ingin membuat satu remedi semulajadi untuk dijadikan masker.  Maka anda mungkin menggunakan telur, timun atau beberapa bahan lain. Dicampurkan,  digiling mahupun diblender. Secara kimianya,  anda sedang melakukan suatu proses reaksi antara sesama bahan ini. Ianya selamat tetapi tidak tahan lama. Maka, kami sebagai ahli kimia akan meletakkan suatu bahan tambahan sebagai awet yang juga selamat untuk anda gunakan supaya produk ini mampu bertahan lama.

Ada bahan yang memang semulajadi dan tahan lama seperti cuka, limau yang seringkali dijadikan bahan kepada sesuatu pengawetan.

Jadi,  jangan terus salah faham apabila menggunakan ayat bahan kimia dalam sesuatu produk.

Semua produk ada bahan kimia. Yang membezakan adakah ianya organik atau tidak.  Selamat atau membahayakan.

Emme Marina Mohamad
Master in science


Sambungan… 

Bila pakai produk-produk yang banyak bahan kimia merbahaya, kulit akan terhakis sampai ke lapisan ke 6 paling teruk , sebab tu kalau pengguna tegar produk chemical dan pengelupasan , kulit mereka akan jadi sangat licin cantik mcm kulit telur , tapi sebenarnya kulit tu yang tak sihat sebab lapisan kulit dah nipis , dan mudah terasa sangat pedih apabila terdedah pada sinaran matahari

Segala kekotoran akan tersimpan di bawah lapisan kulit .

Kiranya chemical yang menahan segala kekotoran di dalam lapisan kulit . Bila berhenti guna produk chemical , muka akan keluar semula jerawat-jerawat dan lain-lain sebab dah tak terima lagi kimia bahaya yg digunakan dalam produk .

Kulit akan jadi meradang .

Lebih-lebih lagi kepada ibu mengandung , boleh membahayakan kesihatan baby dalam kandungan . Kulit boleh jadi sgt kering atau boleh nampak berminyak tapi sebenarnya kering di dalam .

Dalam dunia kosmetik,  produk kimia merbahaya yang amat mudah dihasilkan dan murah kebiasaannya datang dari bahan bermerkuri, hydroquin, paraben dan seangkatan dengannya.

Sebab tu produk-produk yg jual di pasaran sekarang murah dalam RM20 dah boleh dapat 1 set sabun , toner, krim siang , krim malam semua .

Tapi ada juga yang mengaut keuntungan besar jual beratus ringgit , tapi sebenarnya produk tersebut tersangat murah penghasilannya kerana repacking sahaja dan dapat merosakkan wajah seramai-ramai orang.

Paling teruk boleh kena kanser kulit . Kena berhati-hati , kulit muka yang dah rosak oleh kerana  menggunakan produk-produk murah yang hanya mengaut keuntungan tanpa memikirkn kesan-kesan yg tanggung oleh pengguna .

**Bagi produk DMS alhamdulillah,  kami menggunakan ramuan semulajadi malah mendapat kelulusan KKM. Selain itu., produk kecantikan ini mendapat pengiktirafan dari badan-badan antarabangsa dan telahpun dinobatkan sebagai produk terbaik dan selamat digunakan pada tahun 2014. Sekali lagi, DMS bakal mendapat pengiktirafan bagi produk terbaru iaitu DMSONE pada tahun ini,  2017**

#Sharing #Info #KesedaranBersama
#penggunaBerilmu


1 comment

  1. As salam...baru2 ni ada keluar senarai produk yg mengandungi racun berjadual dan speed glowing adalah salah satu daripadanya.. Sebelum ni produk ini dikatakan menggunakan bahan smulajadi..sy inginkan kepastian..terima kasih.

    ReplyDelete