Apakah Perbezaan Sunscreen dan Sunblock?

Apa itu Sunscreen atau Sunblock?


Apa itu SPF (Sun Protection Factor)?


Ringkasannya, SPF bermaksud Sun Protection Factor dan digunakan untuk menganggarkan jumlah sinaran UV yang biasanya diperlukan untuk kulit terbakar matahari dengan pelindung matahari. The "A" dalam UVA bermaksud 'Penuaan'. The "B" di UVB bermaksud 'Terbakar-Sunburn'.

Majoriti orang mungkin berfikir bahawa kedua-dua perkataan adalah sama tetapi secara definisinya terdapat perbezaan.

Sunscreen atau Tabir Suria boleh dikelaskan kepada dua kategori: kimia dan fizikal. Sunscreen kimia menyerap ke dalam kulit dan menyerap sinar UV untuk melindungi kulit dari matahari. Sunscreens kimia juga menggunakan penapis UV kimia. 

Sunscreen fizikal pula, yang hanya menggunakan zink dan / atau titanium sebagai penapis UV mereka, biasanya dipanggil "sunblock" kerana ia menghalang sinaran UV daripada mencapai kulit. Sunblock duduk di atas kulit dan mencerminkan sinar UV. Ramai orang akan menggunakan kata-kata pelindung matahari, pelindung matahari, cahaya matahari fizikal, sunblock, dan sunblock mineral secara bergantian untuk menggambarkan pelindung matahari ini.

perbezaan sunscreen dan sunblock


Ketahui Apa itu Broad Spectrum


Ada dua jenis sinar matahari : UVA dan UVB . Huruf A pada UVA bererti " Aging " ( penuaan ) dan B pada UVB artinya " Burning " ( pembakaran ) . Tabir suria yang mengandungi UVB lebih popular sejak zaman dahulu , tetapi yang sebenarnya anda perlukan adalah produk pelindung matahari yang bertuliskan " Broad Spectrum " , artinya produk pelindung matahari tersebut mempunyai ciri-ciri pelindung dari kedua-dua sinar UV baik A dan B.

Cara Kira SPF Anda (Sun Protection Factor)


Gunakan formula ini untuk mengetahui SPF yang sesuai untuk anda: "Nombor SPF x Masa untuk Dibakar tanpa Perlindungan = Masa untuk Dibakar dengan Perlindungan". Sebagai contoh: SPF 15 x 10 minit = 150 minit perlindungan.

Untuk mendapatkan perlindungan yang paling maksima, anda mahukan spektrum matahari yang luas - ini melindungi sinar UVB dan UVA. Tetapi penting untuk diperhatikan bahawa tiada pelindung matahari yang mampu menyekat 100% sinaran UVB, dan SPF ultrahigh tidak lebih banyak perlindungan daripada SPF 30 atau 50. SPF 15 menyekat 93 peratus sinar UVB. SPF 30 blok 97 peratus. Peningkatan perlindungan lebih beransur-ansur selepas itu, 98 peratus untuk SPF 50 dan 99 peratus untuk SPF 100. Rias muka matahari hanya menjadi salah satu strategi perlindungan matahari yang anda gunakan untuk melindungi kulit anda-anda juga perlu menutupi pakaian dan topi, cari bayangan, dan cuba untuk keluar dari matahari pada jam puncak 10:00 pagi hingga 4:00 petang.

Semakin kecil tahap SPF , anda perlu lebih kerap untuk mengaplikasikan semula untuk memperlama masa anda bekerja di bawah terik matahari tanpa bimbang terbakar.

Sebagai contoh, jika anda memakai produk SPF25 ia bermaksud ia mampu memberi perlindungan selama 250 minit bersamaan 4 jam. Jika seharian anda di luar, ini bermakna anda harus memakai sekali lagi produk ini untuk penjagaan seterusnya.

Perlu diingat bahawa produk pelindung matahari , baik itu tabir suria atau sunblock , mudah terbilas air , membuat sebahagian tubuh anda menjadi terdedah terhadap sinar UV . Mengaplikasikan perlindungan matahari secara tidak sekata atau tidak cukup sering dapat mengurangkan keberkesanannya . Tanpa mengira tahap SPF dari produk yang anda gunakan , gunakan semula secara merata baik setelah jangka waktunya habis , atau segera setelah selesai berenang atau berpeluh.

Lalu, apa bezanya sunscreen dengan sunblock?


Terdapat dua jenis dari produk pelindung matahari , kimia dan fizikal . Masing - masing mempunyai fungsi dan cara kerja yang berbeza untuk melindungi kulit anda.

Sunscreen

Sunscreen , atau tabir suria , adalah losyen cecair kimia yang bertindak sebagai penapis sinar matahari . Losyen sunscreen masuk ke dalam kulit dan akan menyerap sinaran UV sebelum mencapai lapisan kulit anda dan merosakkannya . Namun , tetap akan ada sebahagian sinar matahari yang diserap oleh tubuh . Tekstur sunscreen lebih tipis dan akan tidak kelihatan pada kulit apabila diaplikasikan.

Contoh produk sunscreen antaranya ialah krim siang atau pun lotion. Namun, paling popular di Malaysia ialah produk kecantikan wajah krim siang beserta SPF ini kerana krim siang mampu bertindak sebagai krim pelembap, pencerah dan menahan sinar UV. 




Sunblock

Sunblock mengandungi mineral seperti zinc oxide atau titanium dioxide yang membina lapisan di atas permukaan kulit , berfungsi sebagai dinding penghalang kulit dari sinar matahari . Tekstur losyen sunblock lebih kental , berwarna putih susu , dan dapat dilihat jelas oleh mata . Sunblock adalah cadangan perlindungan terbaik jika anda mempunyai aktiviti berjam - jam di bawah sengatan matahari , seperti berenang atau bermain di pantai .


Terdapat pelbagai jenis sunblock, kebiasaanya produk foundation adalah berasaskan sunblock dan mempunyai skala SPF 30 hingga SPF 50.

Produk mana-mana yang anda pilih , penting untuk memilih tahap SPF yang terbaik untuk anda . Para ahli mengesyorkan untuk menggunakan pelindung matahari yang mempunyai ciri-ciri tahan air dengan liputan SPF 30 hingga 60. Selain itu , pastikan setiap produk yang anda gunakan mengandungi komposisi penangkal UVA seperti : zinc oxide , titanium dioxide , avobenzone , ecamsule , and oxybenzone .

Kenneth A. Arndt, MD, profesor klinikal Dermatologi di Harvard Medical School, Boston, menulis dalam "Bottom Line Personal" bahawa pelindung matahari dan sunblock tidak sama. Sunblock adalah legap dan menghalang hampir semua sinaran UVA dan UVB matahari. Ia terdiri daripada zink oksida dan titanium dioksida. Sunblock tidak perlu diulang pakai semula setiap beberapa jam. Manakala, sunscreen kurang kelihatan pada kulit dan direka untuk melindungi daripada UVA, UVB, atau kedua-duanya. Mereka membenarkan beberapa sinaran melaluinya dan perlu diganti semula setiap beberapa jam kerana ramuan mereka pecah selepas terdedah kepada cahaya matahari. Sekiranya anda menggunakan pelindung matahari, lebih baik menggunakan satu yang mempunyai SPF yang tinggi, memakai banyak, dan memohon semula setiap dua hingga tiga jam.
Ref: https://www.realself.com/question/sunscreen-vs-sunblock-whats-difference


Bagaimana dengan Perlindungan sinaran dari Produk DMS360?


Produk DMS mempunyai kedua-dua jenis sunscreen dan sunblock.

Kedua-dua produk ini boleh digabungkan di mana pemakaian krim siang (sunscreen) dahulu dan kemudian diikuti pemakaian foundation (sunblock). Ini memberikan anda perlindungan lebih baik dan berkesan menentang sinaran UVA dan UVB sekaligus.

Bagaimana Cara Memakai Sunscreen dan Sunblock DMS360?

Krim siang DMS360 merupakan sunscreen, dan foundation ialah sunblock. Keduanya boleh dipakai sekaligus untuk kesan lebih baik terutama bagi mereka yang memiliki kulit mudah terbakar, masalah jeragat, kusam serta penuaan. Cara memakainya adalah seperti berikut:

Untuk penggunaan sunscreen, anda perlu memberi ia masa untuk diserap, kerana untuk menjadi berkesan, ia mesti berinteraksi dengan sel-sel kulit. (Satu pelindung matahari, sunscreen, dengan blok fizikal seperti titanium dioksida atau zink oksida boleh digunakan terakhir, selepas serum atau pelembap.) Mulakan dengan serum, pelembap jika ada, dan akhirnya, sunscreen. Bagi produk DMS, cuci muka dahulu, gunakan serum, kemudian krim siang dan akhirnya foundation.

Produk DMS juga mesra solat, mudah dicuci dan tiada mengandungi bahan tidak sah solat seperti silikon yang menghalang air ke kulit wajah anda.

Sunscreen ialah krim siang kami iaitu DMS360, DMS ONE, DMS56 mempunyai nilai SPF25, manakala Glowing Speed dengan SPF45.  Selain melindungi kulit dari cahaya matahari yang panas terik di Malaysia, krim siang ini bertindak sebagai pelembap wajah dan pelbagai manfaat lain untuk kulit wajah asia.




Sunblock pula ialah dari koleksi foundation kami dengan SPF 45 dan SPF 50.




Produk DMS360 telah berjaya membantu ramai pengguna dengan melindungi wajah mereka dari sinar suria yang tinggi, dan membantu merawat wajah rosak akibat sinar UV seperti jeragat (pigmentation) dan bintik hitam, muka terbakar, dan kusam.

Jom Lihat Testimoni Pengguna DMS360











Berminat untuk mencuba produk kecantikan dms serta produk kuruskan badan?

Boleh order secara online seluruh Malaysia, Brunei dan Singapura


Untuk Pembelian Terus melalui:

[WEBSITE] www.dms360.my
[WHATSAPP] 018-9100 852



reference artikel:
https://www.consumerreports.org/cro/magazine/2015/05/what-does-spf-stand-for/index.htm
https://www.blockislandorganics.com/Blog/post/2016/04/20/Sunscreen-vs-Sunblock-Theres-A-Difference.aspx

No comments