Tahukah Anda Terdedah kepada Cahaya Matahari Boleh Menyebabkan Pigmentasi (Jeragat)?

Jeragat adalah sejenis penyakit kulit yang tidak berbahaya tetapi kehadirannya menyebabkan kulit wajah seseorang kelihatan tidak sihat, selain menjejaskan penampilan individu.

Jeragat yang menyerang sekitar bibir.Perunding Dermatologi Pusat Perubatan Darul Ehsan, Dr Noraziah Abd Kadir Jailani, berkata, makna jeragat terlalu meluas dalam kamus perubatan, namun, masyarakat khususnya orang Melayu mengenali jeragat sebagai tompok hitam atau pigmentasi pada kulit atau biji hitam seperti tahi lalat yang bertapak secara berkelompok di beberapa bahagian badan, wajah dan leher.

"Jeragat bagi pemahaman masyarakat tergolong kepada dua jenis iaitu pigmentasi (tompok hitam yang leper di dalam lapisan kulit atau biji seperti ketumbuhan kecil pada
kulit). Masalah pigmentasi adalah seperti melasme, freckles atau solar lentigenes.

"Masalah biji atau ketumbuhan pula seperti seborrhoeic keratoses (biji hitam yang timbul seperti tahi lalat yang tumbuh secara berkelompok), actinic keratoses dan skin tag (lebihan daging berwarna coklat atau hitam) yang kebiasaannya tumbuh pada leher, muka dan celah ketiak.

"Walaupun jeragat tergolong sebagai penyakit kulit ia tidak menimbulkan kesan memudaratkan kecuali kaedah rawatan dan bahan yang digunakan tidak bersesuaian atau perlakuan fizikal di sekitar kulit berjeragat seperti mengutil dan mencabut mampu menyebabkan kesan luka, berdarah dan bernanah pada kawasan bermasalah," katanya.

Beliau berkata, ada beberapa faktor menyebabkan kulit ditumbuhi jeragat iaitu kesan cahaya matahari dan faktor genetik. Bagi pengambilan ubat-ubatan seperti pil perancang pula boleh menyebabkan potensi kulit berjeragat terhadap individu lebih tinggi.

"Kebiasaannya jeragat menyerang wanita pertengahan umur seperti 40 tahun ke atas. Tetapi tidak mustahil golongan awal 20-an juga berdepan dengan masalah ini berikutan jeragat juga berpunca daripada faktor genetik.

"Bagi wanita yang terdedah dengan cahaya matahari, risiko berdepan kulit berjeragat lebih besar.

"Malah, masalah pigmentasi juga dikesan daripada pengambilan ubat seperti pil perancang, amiodarone, bleomycine, chloroquine, antibiotic seperti minocydine dan lain-lain lagi," katanya.

Dr Norazhah berkata, jeragat boleh dirawat sama ada dengan menggunakan ubat yang disapu pada kulit bermasalah atau secara fizikal melalui teknik pembedahan tertentu. Kesesuaian rawatan bergantung pada jenis jeragat.

Katanya, bagi jeragat timbul seperti seborrhoeic keratoses, actinic keratoses dan skin tag, rawatan fizikal adalah cara terbaik manaka penggunaan krim adalah tidak sesuai.

"Seborrho keratoses boleh dirawat dengan rawatan fizikal menggunakan electrocautery iaitu alat cautery yang menghasilkan 'heat' (haba) yang berfungsi memusnahkan kelompok bintik hitam berkenaan atau rawatan Cryotherapy yang menggunakan cecair nitrogen atau rawatan pembedahan laser.

"Rawatan bagi melasme pula adalah sapuan krim seperti krim hydroquinone, krim daripada kombinasi hydroquinone, tretinoin dan steroid, krim isotrenoin atau pengelupasan kimia," katanya.

Beliau berkata, melasme sering menyerang wanita kerana selain daripada pendedahan cahaya matahari dan faktor genetik, melasme juga berpunca daripada kehamilan atau pengambilan pil perancang.

Katanya, melasme iaitu pigmentasi atau tompok leper berwarna kelabu atau hitam yang ada di bawah lapisan kulit ini, kebiasaannya boleh dirawat dengan rawatan krim, tetapi ada juga pigmentasi yang tebal dan dalam yang mungkin memerlukan rawatan fizikal untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

"Bagi mengatasi masalah jeragat, wanita disaran lebih peka terhadap penjagaan kulit termasuk mengambil langkah pencegahan dengan menggunakan krim pelindung matahari sekiranya melakukan aktiviti luar selain mendapat rujukan doktor untuk mengenalpasti penyebab dan rawatan sesuai.

"Semakin berusia individu itu semakin banyak jeragat yang timbul pada kulit. Walaupun jeragat adalah penyakit kulit, ia tidak berbahaya atau mengancam nyawa. Tetapi bagi warga tua yang menghadapi masalah jeragat serius mereka disaran berjumpa doktor kerana dibimbangi ia bukan jeragat biasa tetapi sejenis kanser kulit,”. katanya.


sumber ini dicedok dari http://e-kesihatan.blogspot.my/2008/02/cahaya-matahari-faktor-genetik-punca.html


** Seperti anda yang sedang membaca artikel ini, saya juga ialah salah seorang wanita yang mempunyai masalah jeragat jenis melasme, iaitu tompok-tompok hitam di area pipi-bawah mata, saya sudah mempunyai masalah ini seawal remaja lagi. Ini mungkin disebabkan oleh faktor genetik/keturunan. Dan selama yang saya ingat, saya pernah mencuba pelbagai produk untuk menghilangkan atau mengurangkan masalah ini namun ianya tidak berkesan. Lagi-lagi apabila saya banyak terdedah kepada sinar matahari tanpa mengamalkan sebarang protection pada wajah. Kini usia saya sudah mencecah 30 tahun, dan saya lihat tompok-tompok hitam/jeragat melasme ini semakin banyak dan besar. Bagi saya ianya amat menakutkan, lebih-lebih lagi jika dibayangkan tompok-tompok ini bakal menutupi wajah saya kemudian mengikut usia. Alhamdulillah, saya mula amalkan dms360 (set asas) dan ianya amat berkesan merawat jeragat keturunan saya ni, Bayangkanlah dari usia remaja saya sudah ada jeragat... masa tu tak kenal lagi jeragat, ingatkan cantikla kononnya. Bila dah besar, rakan dan adik-adik kata, "itu sebenarnya jeragatlah". Terkesima saya dibuatnya, terus saya google apa itu jeragat dan cara mengatasinya.

Anda bagaimana?

Apa masalah yang anda hadapi? Jeragat melasme atau lebih kronik?

Seperti yang saya maklumkan sekiranya anda mengalami masalah jeragat melasme atau tompok-tompok hitam seperti tahi lalat maka penggunaan set asas DMS360 atau Cermin Seri amat sesuai buat anda tidak kira faktor umur atau jantina. Cuba dahulu dan anda rasakan perubahan yang bakal anda tempuhi.

Set asas ini amat-amat selamat kerana ianya diperbuat daripada ramuan berkualiti dan semulajadi tanpa bahan kimia merbahaya. 

Saya kongsikan testimoni pengguna masalah jeragat supaya anda dapat buka minda bahawa produk inilah yang anda cari-cari selama ini. 



masalah jeragat dan cara mengatasinya
tiada lagi jeragat. cegah dari tompok-tompok kecil daripada menjadi masalah besar kepada wajah anda

masalah jeragat dan cara mengatasinya
alhamdulillah, keyakinan sebagai seorang wanita, isteri dan ibu kini semakin menyerlah. tidak malu lagi berhadapan dengan orang ramai, sedara mara, rakan anak-anak dan paling penting suami semakin sayang..



** Mencegah lebih baik dari merawat, jika kalian sudah merasai kulit tidak cantik dan sihat seperti dulu. Rawatlah ia kerana wajah ini perlu sentiasa dibelai. Belai dan jagalah seperti anda sayangi diri anda, wajah yang cantik dan sihat bukanlah bererti anda harus mempunyai muka yang dipanggil "cantik" tetapi kulit yang sihat tanpa sebarang masalah seperti jeragat, jerawat, liang pori-pori besar ataupun kelihatan lebih tua daripada usia. Tingkatkan keyakinan diri bersama suami dan keluarga sebagai seorang wanita yang menghargai kecantikan wajah, in shaa Allah orang lain pasti senang bersama anda. Apa yang menentukan kesihatan dan keadaan kulit kita sekarang adalah tindakan anda.


Matlamat rawatan melasma DMS360 ada dua iaitu Pertama untuk mengeluarkan pigment yang sedia ada dan kedua adalah untuk menghalang dari pigment baru terbentuk. Masalah melasma ini boleh diatasi dengan produk mengamalkan set asas DMS atau yang lebih baik menggunakan set lengkap DMS yang merangkumi, set asas, serum dan foundation (sunblock). Terdapat 2 set asas DMS yang dapat membantu menyelesaikan masalah jeragat anda, iaitu Glowing Speed Galatica (premium) dan DMS 360 Rescue. Manakala, serum yang dicadangkan bagi mengatasi jeragat ialah serum Stemcell Apple Swiss plus 24k Gold dan 4D Foundation sebagai sunblock dengan SPF50 buat penghalang UV jahat yang membentuk pigmen pada wajah anda.
Glowing Speed Galatica ini sesuai bagi wanita dan lelaki berusia 30 tahun ke atas dimana wajah kita sudah kekurangan kolagen yang banyak dan jeragat muncul atas faktor usia (aging sign).

DMS 360 Rescue pula sesuai dipakai oleh wanita dan lelaki tidak kira usia seawal 12 tahun lagi. Kita sedia maklum bahawa jeragat ini tidak menyerang ketika tua sahaja tetapi seawal remaja. Namun untuk remaja serum stemcell tidak digalakkan. Bagi remaja yang berjeragat anda boleh mencuba set jeragat dengan Serum Glowing DMS
Set lengkap penjagaan wajah DMS360 Rescue bagi masalah jeragat di awal usia remaja.


Dengan penggunaan berterusan set asas DMS360 Rescue atau Glowing Speed Galatica anda bukan sahaja bakal mengalami transformasi kecantikan wajah. Tetapi set asas ini cukup lengkap bagi mengatasi pelbagai masalah kulit yang lain. Kecantikan anda adalah tanggungjawab anda. Jaga dan rawatlah masalah kulit anda sebelum ia menjadikan anda hilang keyakinan diri. 


Untuk mendapatkan konsultasi atau tempahan, anda boleh whatsapp ke +6018 9100 852 atau ke laman website utama pembelian produk DMS iaitu www.dms360.my







Disclaimer:
Artikel ini dikemaskini pada 9 September 2018 di mana setiap produk DMS kami menggunakan packing terbaru dan terkini DMS360.

No comments